Mental trening

Først kommer tanken skapt av deg, så kommer følelsen skapt av tanken, så kommer handlingen skapt av følelsen, så kommer resultatet skapt av handlingen.

Da blir spørsmålet: hvilket resultat vil du ha? Og hvilke tanker er nyttige for deg å tenke for å få den følelsen som skal til for at du skal handle i tråd med det resultatet du ønsker?

Så se for deg noe du ønsker å oppnå, men du tror ikke at du noen gang klarer det. Veien dit er så lang. Du er ikke dyktig nok, har ikke viljestyrke nok, ikke nok penger, har aldri klart noe før… Hvilken følelse gir det deg? Jeg tipper de fleste er sånn som trist, tafatt, irritert, maktesløs osv. Sant?

Se for deg noe du virkelig ønsker å oppnå, tenk at dette vil jeg klare! Lukk øynene et øyeblikk og innbill deg at du allerede har klart det, du er i målet. Se det for deg. Hva gjør du? Hva ser du rundt deg? Hvor er du? Hvem er du sammen med? Hvilke lyder er rundt deg? Hva sier du til deg selv? Hva hører du andre si? Hvilke følelser gir alt dette deg akkurat når du er der nå…..?
Deilig, behagelig, digg, stolt, glad, ikke sant?

Hvilke følelser vil du ha mer av? Helt unødvendig å svare på regner jeg med.

Mental trening  betyr å trene sinnet på måten å  tenke på. Hva vi tenker om det som skjer og om det som påvirker oss. Det handler også om bevisstgjøring og tilstedeværelse her og nå og om å fokusere på det som tjener deg. Også handler det om så mye mer! Men det må du oppleve.        

  • Treningen skjerper konsentrasjonen, senker stressnivået og øker tilstedeværelsen.
  • Mental trening har den samme effekten på hjernen som den fysisk treningen har for kroppen. Tilstedeværelse
  • Vår fysiske tilstand reagerer positivt på god mental tenkning.
  • Grunnteknikker er målsetting, viualisering, indre dialog, omfokusering og avspenning.
  • Treningen er for alle som ønsker sterkere mental helse.

 

“Står du med et ben i fremtiden og et ben i fortiden har du ingen ben å stå på i nåtid.”
Sitat etter boken “Livet”  Balanse og vekst av Live Stensholt